مسیرساز

زندگی در زیر زمین كرج به كجا رسید؟

زندگی در زیر زمین كرج به كجا رسید؟

مسیرساز: سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری كرج اظهار داشت: یك اتوبان سه بانده در یك ساعت توان جابجایی 9000 نفر را دارد اما این رقم برای مترو 30 هزار نفر است؛ مترو كرج در یك روز می تواند با كمترین آلودگی 100 هزار نفر را جابجا كند كه نقش زیادی هم در كاهش ترافیك دارد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، علی اصغر صلواتی در نشست خبری كه امروز دوشنبه پنجم شهریور با مبحث قطار شهری كرج برگزار گردید با اشاره به پیشرفت حدود 32 درصدی قطار شهری كرج از ابتدا تابحال اظهار داشت: از زمان آغاز ساخت مترو كرج تابحال حدود 600 میلیارد تومان برای این پروژه صرف شده كه 100 میلیارد تومان آن توسط شهرداری كرج و 500 میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین شده است.
وی اظهار نمود: برای تكمیل 3000 میلیارد تومان لازم است تا پروژه قطار شهری كرج به بهره برداری برسد. در خوشبینانه ترین حالت اگر در هر ماه حدود 83 میلیارد و 200 میلیون تومان به این پروژه تزریق شود، طی سه سال آینده شاهد بهره برداری از قطار شهری كرج خواهیم بود.
وی ادامه داد: متاسفانه تا كنون اراده لازم جهت پیگیری برای تكمیل این پروژه كه نقش به سزایی دركاهش ترافیك، آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت و... دارد؛ وجود نداشته است و همین شده كه پس از 13 سال قطار شهری كرج همچنان در گیر و دار جذب اعتبار و پیشرفت های چند درصدی باقی مانده است. از بهمن سال قبل تا كنون ماهانه سه میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده كه در مقایسه با نیاز هر ماهه برای پیشرفت سریع آن مبلغ ناچیزی است.
این مسئول بیان كرد: اگر طی 13 سال قبل تنها سالی هفت درصد از اعتبارات شهرداری به قطار شهری اختصاص می یافت، هم اكنون طرح به آخر رسیده بود.
صلواتی در ادامه با اشاره به روش های تأمین منابع مالی مورد نیاز برای این طرح اظهار داشت: بنا شده هزار و 950 میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیاز این پروژه با استفاده از فاینانس از چین تأمین شود ولی با عنایت به اعمال تحریم های جدید و محدودیت های احتمالی كه آمریكا برای چین و مبادلات و همكاری های آن با ایران اعمال خواهد كرد، نمی توان به تحقق این امر چندان امیدوار بود.
وی اظهار نمود: فروش اوراق مشاركت هم از راهكارهایی بود كه در حدود سه سال پیش برای تزریق به طرح اجرایی شد ولی وجود اختلافات و موانع بسیار میان پیمانكار و كارفرما، تنها دو ماه بعد از فروش این اوراق، منجر به خوابیدن پروژه و توقف كار شد.
وی توضیح داد: متأسفانه شهرداری كرج در فروش اوراق مشاركت موفق عمل نكرده به صورتی كه از هشت هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت فروخته شده در كشور سهم كرج تنها ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری كرج اظهار داشت: بازپرداخت این اوراق به میزان دو برابر و در مدت چهار سال پیش بینی شده كه خوشبختانه نیمی از این اوراق متعلق به دولت بوده و به علت توقف پروژه، ۵۰ میلیارد از آن هم اكنون در بانك باقی مانده است.
وی با اشاره به بودجه اختصاص یافته برای این طرح امسال افزود: شهرداری كرج امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته كه طبق اعلام سرپرست سازمان تابحال ریالی از این بودجه دریافت نشده است. با وجود تخصیص نیافتن اعتبار این طرح همچنان با وجود ركود و كندی، در حال انجام می باشد.
صلواتی ابراز كرد: برای اتمام این پروژه سه چشم انداز خوشبینانه، واقعبینانه و بدبینانه در نظر گرفته شده كه در برنامه خوشبینانه و در صورت تزریق حدود 3000 میلیارد تومان، طی مدت ۳۶ ماه امكان راه اندازی فاز ۱ خط ۲ قطار شهری وجود دارد.
این مسئول توضیح داد: در وضعیت واقعبینانه، تعداد سه ایستگاه مهم و اساسی این طرح شامل ایستگاه های شهید سلطانی، چهارراه طالقانی و ۴۵ متری گلشهر، ظرف ۳۶ ماه و با تزریق هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می رسد. در شرایط بدبینانه هم طرح به مدت پنج سال و با تزریق سالانه ۳۲۰ میلیارد تومان از ایستگاه ۴۵ متری گلشهر تا جهانشهر به تعداد 6 ایستگاه به انجام خواهد رسید.
مدیر پروژه پیمانكاری طرح و ساخت شركت سابیر اظهار داشت: طی 13 سال قبل هر ماه 500 میلیون تومان به پروژه قطار شهری كرج تزریق شده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد رستمی در نشست مطبوعاتی امروز دوشنبه پنجم شهریور اظهار نمود: طی 13 سالی كه از آغاز پروژه قطار شهری كرج می گذرد تنها 600 میلیارد تومان به آن تزریق شده كه با محاسبه ساده می توان گفت سهم این طرح از اعتبارات تخصیص یافته ماهی 500 میلیون بوده است.
وی افزود: از 600 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به این پروژه 100 میلیارد تومان توسط شهرداری كرج و 500 میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین شده است. در مصوبات حدود 10 درصد از بودجه استان باید به این پروژه اختصاص پیدا كند ولی در عمل این اتفاق نیفتاده كه همین امر سبب تأخیر در تكمیل آن شده است. پس از كشمكش های مالی و توقف چند ماهه پروژه تازه از بهمن ماه سال قبل تزریق اعتبار برای قطار شهری از سر گرفته شده و طی هفت ماه اخیر به 21 میلیارد تومان رسیده است.
رستمی توضیح داد: از ماهی سه ملیارد تومانی كه از سال قبل تابحال به این پروژه اختصاص یافته ماهی یك میلیارد و 600 میلیون تومان آن صرف پرداخت حقوق بیش از 500 نفر پرسنل این مجموعه شده است.
مدیر پروژه پیمانكاری طرح و ساخت شركت سابیر اظهار داشت: برای تكمیل قطار شهری كرج بعنوان یكی از مظلوم ترین پروژه های استان، 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه اگر به موقع تخصیص یابد می توانیم این پروژه را بعد از سه سال به بهره برداری برسانیم. در خط دو قطار شهری كرج هر هزار متر یك ایستگاه در نظر گرفته شده كه جهت راه اندازی هر ایستگاه بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.




1397/06/06
14:30:04
5.0 / 5
90
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی