مسیرساز

جوابیه معاونت عمرانی شهرداری تهران به یك گزارش و پاسخ مهر

جوابیه معاونت عمرانی شهرداری تهران به یك گزارش و پاسخ مهر

مسیرساز: خبرگزاری مهر چند روز پیش گزارشی در مورد مشكلات پروژه تازه افتتاح شده پل دسترسی از بزرگراه امام علی(ع) به سمت غرب بلوار ارتش منتشر نمود كه معاونت عمرانی در جوابیه به آن پاسخ داده است.


به گزارش خبرنگارمهر، پیرو انتشار گزارشی با عنوان «افتتاح پروژه های پرخطر در شهر/ انكار واقعیت به جای اصلاح نواقص» در صفحه شهری خبرگزاری مهر در تاریخ بیستم تیرماه سال ۱۳۹۷، معاونت عمرانی شهرداری تهران جوابیه ای ارسال كرد كه متن كامل آن به شرح زیر است: در گزارش مذكور آمده است: "پس از مدت ها رخوت شهرداری تهران در حوزه عمرانی، اخیرا ۵ پروژه در شهر به بهره برداری رسیده است." متاسفانه نویسنده محترم گزارش در آگاه نوشتار خود یكی از فعال ترین حوزه های مدیریت شهری طی سال ها و ماه های اخیر را به رخوت متهم كرده است. به درستی مشخص نمی باشد كه مقصود نگارنده از عبارت "مدت ها" دقیقا چه مدت زمانی است اما شاید ذكر بخشی از اقدامات معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران طی سال ۱۳۹۶ و ماه های سپری شده از سال جاری راهگشا باشد. بد نیست بدانیم شبكه بزرگراه ها و معابر شریانی شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا كنون به میزان بیش از ۳۲ كیلومتر توسعه یافته است. بخش قابل توجهی از این آمار مربوط به بهره برداری از پروژه احداث بزرگراه شهید حسین همدانی (ادامه غربی بزرگراه شهید حكیم) در مردادماه سال ۱۳۹۶ است. در همان سال ۴ كیلومتر دیگر در نتیجه افتتاح تونل شهدای غزه، تونل و زیرگذر ضربعلی زاده و زیرگذر تقاطع سه راه تقی آباد به طول شبكه معابر اضافه گردید. طی سال ۱۳۹۶ علاوه بر تكمیل ۱۲ دستگاه پل در تقاطع های دهگانه پروژه احداث بزرگراه شهید حسین همدانی، یك پل روگذر در تقاطع سه راه تقی آباد، ۲ پل دوربرگردان در بلوار ارتش و ۴ پل در تقاطع بزرگراه شهید خرازی با محور ۴۵ متری شهید باقری مورد بهره برداری قرار گرفت؛ به عبارت دیگر ۱۹ دستگاه پل در قالب ۱۳ تقاطع غیرهمسطح تحویل شهروندان شد.


تصاویر ارسال شده توسط معاونت عمرانی ناگفته نماند امسال هم در نتیجه بهره برداری از پروژه های احداث فاز نخست تونل آرش-اسفندیار، بهسازی جاده دسترسی به مجتمع پسماند گود آبعلی، پل دسترسی از بزرگراه امام علی(ع) به سمت غرب بلوار ارتش و مسیر راستگرد غرب به جنوب این تقاطع، بیش از ۴۲۰۰ متر به طول شبكه بزرگراه ها و معابر شریانی پایتخت افزوده شده است. طی همین مدت پروژه های مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل های تقاطع بزرگراه شهید چمران با خیابان ملاصدرا، تقاطع بزرگراه شهید همت با بزرگراه كردستان، تقاطع بزرگراه صدر با خیابان دكتر شریعتی، تقاطع بزرگراه صدر با بزرگراه شهید مدرس، تقاطع بزرگراه شهید همت با بزرگراه امام علی(ع)، تقاطع بزرگراه شهید چمران با مسیر ورودی نمایشگاه بین المللی شهر تهران و پل كریمخان به سرانجام رسید و علاوه بر تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس، ۴ پروژه مهم جمع آوری و هدایت آبهای سطحی شامل كانال كمكی قطعه ۳ كانال سرخه حصار جنوبی، ساماندهی و احیای رودخانه وردآورد، ایمن سازی بستر رودخانه كن و كانال كمكی سرخه حصار(حدفاصل میدان بسیج تا پل دولت آباد) وارد مدار شدند. نویسنده گزارش در حالی از روشنایی ناكافی پل دسترسی از بزرگراه امام علی(ع) به سمت غرب بلوار ارتش سخن گفته است كه پایه های روشنایی مشرف به پل، حتی در تصویری كه خبرگزاری مهر در صدر این گزارش درج كرده است هم به خوبی مشهود است! برپایه گزارش مهندسان مشاور پروژه كه از مشاوران بنام و تراز اول كشور به شمار می آیند، روشنایی محدوده پروژه برپایه طراحی شركت توزیع برق استان تهران به صورت كامل اجرا شده است و حتی تصاویر پایش پل در شب هم نشان داده است وضعیت روشنایی پروژه، تفاوت خاصی با سایر معابر بزرگراهی ندارد.

تصاویر ارسال شده توسط معاونت عمرانی در بخشی از گزارش فوق آمده است: "یكی از این پروژه ها تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی است. پروژه ای كه به قول شهروندانی كه از این پروژه تازه تاسیس استفاده می نمایند، نه روشنایی كافی دارد و نه تابلوی راهنما كه رانندگان بتوانند در زمان مناسب برای تغییر مسیر تصمیم گیری كنند." ای كاش نویسنده محترم شخصا وارد عرصه تحقیقات میدانی می شد در این صورت نه تنها می توانست با استفاده از تابلوهای راهنما در زمان مناسب تغییر مسیر دهد بلكه متوجه می شد سرعت مجاز رانندگی روی پل دسترسی از بزرگراه امام علی(ع) به سمت غرب بلوار ارتش، همانند سایر پل های جهتی و برپایه آنچه روی تابلوهای اعلام محدودیت سرعت اعلام شده ۴۰ كیلومتر بر ساعت است. گفته شده است: "یكی از شهروندان تهرانی كه مسیر هر روزه اش این پل غیر همسطح است، می گوید: مسیری كه اخیرا افتتاح شده، شب ها تاریك است و به علت شیب این مسیر، میزان تصادف هم بالا است. به قول وی در یكی از شب ها ۳ تصادف همزمان در این مسیر رخ داده بود كه اگر تابلوی راهنما و روشنایی بود، هیچ یك از این حوادث رخ نمی داد. " نویسنده مطلب نه تنها با اتكا به نقطه نظرات شهروندان، نظر مسئولان معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص مجاز بودن شیب طولی پل دسترسی از بزرگراه امام علی(ع) به سمت غرب بلوار ارتش را رد می كند بلكه نظر سرهنگ "احسان مؤمنی" رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص عدم وقوع تصادفات منجر به ثبت كروكی در این مسیر را هم مردود می داند. البته كه اهمیت توجه به آرا و نقطه نظرات شهروندان در فرآیند تعریف و پیدایش پروژه های عمرانی بر هیچ كس پوشیده نیست اما باز هم طرح این پرسش بی مناسبت نخواهد بود كه زیرسوال بردن ایمنی و استانداردهای یك پروژه عمرانی با اتكا به نقطه نظرات غیركارشناسی، چه آورده ای برای شهر و شهروندان خواهد داشت؟ توضیح خبرگزاری مهر: وقتی از رخوت در حوزه عمرانی حرف می زنیم /ما به چشمانمان اعتماد كردیم گاهی باید به چشمانمان اعتماد نماییم وقتی خودمان در صحنه تصادف هستیم اما مسئولان می گوید هیچ تصادفی رخ نداده است. وقتی خودمان در محله مان پروژه عمرانی رها شده داریم اما می گویند هیچ پروژه رها شده ای در پایتخت نیست. وقتی در تاریكی رانندگی می نماییم و تنها نور خودروها، جاده پیش رو را روشن كرده اما می گویند روشنی مسیر تامین شده است. معاونت عمرانی شهرداری تهران در جوابیه اش به مهر می گوید یكی از فعال ترین معاونت های شهرداری تهران بوده اما وقتی اعضای شورای شهر تهران در نخستین هم اندیشی با شهردار كنونی تهران خواهان تعیین تكلیف پروژه های نیمه تمام شهر تهران هستند، موضوعی كه در جلسات غیر رسمی اعضای شورای شهر با شهردار پیشین تهران هم مطرح شده منظورمان از رخوت در این حوزه مشخص می گردد. وقتی مجید فراهانی از خطرهایی می گوید كه پروژه های نیمه كاره برای شهروندان تهرانی بوجود آورده و خواهان تعیین تكلیف هر چه سریعتر پروژه زیر گذر استاد معین می گردد. منظورمان از كم كاری در این حوزه مشخص می گردد. وقتی محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در اولین نشست فصلی با حضور افشانی از بلاتكلیفی پروژه های نیمه تمام عمرانی گلایه می كند و می گوید: خیلی از این پروژه ها بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارند و اتمام آن كار دشواری نیست. او ادامه می دهد: ۵۸۴ كیلومتر بزرگراه تولید شده و تنها ۵۱ كیلومتر از پروژه های بزرگراهی باقی مانده كه آن هم بالای ۷۰ درصد پیشرفت داشته و می توان با پروژه های مشاركتی آن را تكمیل كرد. هم اكنون ۳۷۰ تقاطع غیرهمسطح تولید شده و ۴۷ تقاطع همسطح باقی مانده است كه بعضی از آنها ۹۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است كه تكمیل آن واقعا كار دشواری نیست. كاش نویسنده جوابیه به سخنان محمد سالاری رییس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر كه در گزارش آمده است هم توجه می كرد تا دلیل استفاده از كلمه رخوت در حوزه عمرانی را متوجه می شدند. سالاری در مورد عملكرد عمرانی مدیریت شهری می گوید: در عمل در حوزه اتمام پروژه های نیمه تمام و تكمیل پروژه های عمرانی دوره گذشته مدیریت شهری كه امكان دارد پروژه های اولویت دار هم نبوده باشد، قصور داشته ایم و این اشكال وجود داشته كه شهرداری طی ۹ ماه گذشته كارنامه خوبی در فرآیند اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام نداشته است؛ موضوعی كه هم با محمدعلی نجفی شهردار سابق مطرح كردیم و هم در آخرین هم اندیشی كه به تازگی با افشانی، شهردار جدید تهران، داشته ایم. افشانی این مورد را پذیرفت كه پروژه های نیمه تمام باید در نخستین فرصت به اتمام برسد. رییس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران معتقد است: این كه اعتبار داریم یا نداریم توجیه مناسبی برای شهروندان تهرانی نیست و لزوم دارد پروژه های نیمه تمام هر چه زودتر تعیین تكلیف شود و رمپ و لوپ های برخی بزرگراه ها، پل های نیمه تمام و در بعضی مكان ها ستون هایی كه نیمه تمام رها شده، باید در اولویت اصلی باشد. به قول سالاری هم اكنون مبحث پروژه های نیمه تمام، تأثیری جدی بر امنیت شهروندان هم گذاشته است. پروژه های نیمه تمام عمرانی دغدغه شهردار كنونی تهران است وقتی نخستین انتخابش معاون عمرانی است و در مراسم تودیع وی هم می گوید: اولویت این حوزه اتمام پروژه های نیمه تمام است. در تصاویر ارسال شده برای خبرگزاری تابلو راهنمای مسیر كمی پس از آغاز پل نصب شده است. یكی از دلایل تصادفاتی كه در این مسیر رخ می دهد مكان نصب این تابلو است و خودروهایی كه بعد از عبور از این دسترسی قصد بازگشت به این خروجی را دارند. در حالیكه قبل از این پل باید تابلوی راهنما نصب شود تا خودروها مسیر خویش را انتخاب كنند. در این گزارش هم پلیس وقوع تصادف را در این محل با قاطعیت رد نكرده و اعلام نموده است تصادفاتی كه بالای ۷ میلیون خسارت دارند به كشیدن كروكی ختم می گردد و برای تصادف های كوچك تر از آن كروكی كشیده نمی گردد و در آمار تصادفات پلیس نمی آید. و همان گونه كه در تصاویر ارسالی به خبرگزاری هم مشاهده می گردد مسیر زیر پل یعنی انتهای اتوبان امام علی در خاموشی است. در این گزارش دست نویسنده برای انتقادهای مطرح شده خالی نبود. این گزارش روایت تردد هر روزه تعدادی از همكاران ما در خبرگزاری است. روایت مشاهدات هر روزه افرادی كه در این منطقه سكونت دارند. ما در گزارش هم اظهار نظرهای مسئولان عمرانی و پلیس را آوردیم و هم آن چه دوستان ما به چشم دیده بودند و خود تجربه اش كرده بودند. ما برای تهیه این گزارش به جای آن كه تنها به اظهار نظرهای كارشناسی توجه نماییم به چشمانمان هم اعتماد كردیم.

1397/05/05
15:04:03
5.0 / 5
21
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی