مسیرساز

چراغ قرمز به خودرومحوری، به جای تغییر خودروها، شهر را اصلاح نماییم

چراغ قرمز به خودرومحوری، به جای تغییر خودروها، شهر را اصلاح نماییم

مسیرساز: محمد درویش از فعالان محیط زیست اظهار داشت: به جای این كه از خودروی بنزینی به سمت هیبریدی و پلاگین حركت نماییم باید شهرهایی بر اساس آموزه زیست محوری طراحی نماییم و به خودرومحوری چراغ قرمز نشان بدهیم.



محمد درویش با اشاره به مباحث اخیر درباره اولویت خودروهای پلاگین هیبرید نسبت به خودروهای هیبرید در مقابله با آلودگی هوا به خبرنگار مهر، اظهار داشت: اگر بخواهیم مقایسه ای بكنیم بین خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید با خودروهای بنزین سوز مشخص است كه آن خودروها طبیعتاً برتری دارند اما ما در مورد شهری مثل تهران صحبت می نماییم كه الان تعداد خودروهایی كه در معابر عمومی آن در حال تردد هستند به گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران شش برابر ظرفیت معابرش است. فرض نماییم اصلاً همه خودروها پلاگین یا اصلاً برقی صد در صد باشند آیا مشكل ترافیك در تهران حل می شود؟ مشكل ترافیكی كه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه تهرانی را نابود می كند.
این فعال محیط زیست با یادآوری اینكه روزانه بیش از ۲۰ میلیون ساعت از وقت تهرانی ها در ترافیك تلف می گردد اضافه كرد: خود این ترافیك و كندی حركت مشكلات مختلف اجتماعی بوجود آورده است. الان اگر دنیا به جای اینكه به سمت خودروهای برقی برود به سمت تغییر رفتار شهروندان می رود تا آن ها داوطلبانه اصولاً استفاده از خودروهای شخصی را در رفت و آمدهای درون شهری كنار بگذارند و از دوچرخه استفاده كنند، پیاده بروند یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده كنند به خاطر همین مساله است. به خاطر این است كه اصولاً ما با خودرو نمی توانیم تردد ایمن و آسان در شهرها را حل نماییم و مدام هم این مساله هزینه های بیشتری را بوجود می آورد از بحث پاركینگ گرفته تا بحث های دیگری كه وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: در كشوری مثل ما كه برقش از نیروگاه های حرارتی و سدهای برق آبی تأمین می گردد كه به شدت آلوده كننده محیط زیست و مصرف كننده آب و انتشاردهنده گازهای گلخانه ای هستند ما اگر حتی تمام خودروهایمان را هم برقی نماییم مشكلی را رفع نمی كند و فقط آلودگی ها را از درون شهرها به بیرون شهرها برده ایم و برق همچنان در نیروگاه حرارتی تأمین می گردد.
درویش خاطرنشان كرد: ما در صورتی می توانیم به سمت استفاده از خودروهای برقی برویم كه برقمان هم خورشیدی باشد یا با استفاده از انرژی بادی، زمین گرمایی یا جزر و مد باشد. تا موقعی كه این اتفاق نیافتاده است این مساله هم مشكلی را حل نمی نماید.
این فعال محیط زیست تافزود: اخیراً پژوهش جالبی هم در لندن انجام شد كه نشان می داد كه خود خودروهای برقی به خاطر سیستم های ترمزشان و ذرات كوچكتر از ۲ میكرونی كه در فضا پراكنده می كنند همچنان خودروهای آلاینده ای محسوب می شوند و این طور نیست كه آن ها هم صدر در صد خودروهای پاكی هستند.
درویش خاطرنشان كرد: این ها ملاحظاتی است كه باید در نظر بگیریم و بهتر است كه حالا كه می خواهیم از خودروهای بنزین سوز و گازوییل سوز فاصله بگیریم گزینه بهتر را انتخاب بكنیم و شهرهایی بر اساس آموزه زیست محوری طراحی نماییم و یك بار برای همیشه به خودرومحوری چراغ قرمز نشان بدهیم، به گسترش حمل و نقل ریلی با كیفیت خوب در سطح زیرزمینی بپردازیم اتوبوس های بی آر تی را تقویت نماییم مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری طراحی بكنیم مسیرهای جذاب برای پیاده روی طراحی بكنیم و بدین سان مشكل زیستن در كلانشهرهای ایرانی را برای همیشه حل نماییم.
وی ضمن تأیید اینكه خودروی برقی به پلاگین و پلاگین به هیبرید و همه این ها به بنزینی و گازوییلی اولویت دارد اظهار داشت: اگر قرار باشد سرمایه گذاری جدی انجام بشود بهتر است ریشه ای برخورد بكنیم. الان شما می بینید كه در هلند، نروژ، دانمارك، سوئد و زوریخ سوییس و بسیاری دیگر از نقاط اتحادیه اروپا به جای تغییر شكل خودروها به سمت تغییر سبك رفتار شهروندان و تشویقشان به استفاده نكردن از خودروهای شخصی رفته اند و ما هم باید همین كار را بكنیم و نیاز نیست چرخ را از آغاز اختراع بكنیم.

1397/05/03
15:28:43
5.0 / 5
20
تگهای خبر: ترافیك , تردد , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی