مسیرساز
در شورای شهر تهران تصویب شد؛

افزایش نرخ بهای خدمات دفع پسماند ساختمانی و عمرانی

افزایش نرخ بهای خدمات دفع پسماند ساختمانی و عمرانی

مسیرساز: با رای اعضای شورای شهر تهران، نرخ جدید عوارض خدمات دفع پسماند ساختمانی و عمرانی به تصویب رسید.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و دریافت بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی آخرین دستوری بود كه در جلسه هفتاد و سوم شورای شهر تهران مورد بررسی و اصلاح اعضای شورای شهر تهران قرار گفت.زهرا صدراعظم نوری رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در تشریح این دستور جلسه اظهار داشت: شهرداری تهران موظف است هزینه مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی را از تولید كنندگان در زمان صدور پروانه ساخت دریافت كند.وی اظهار داشت: این مصوبه طبق آنچه شهرداری عرضه داده است به دنبال كاهش دفع پسماند ساختمانی است تا آلودگی های ناشی از این نوع پسماند كه سبب نابودی اكوسیستم محدوده می گردد را كاهش داده و به افزایش فضای سبز مورد نیاز مبادرت كند.رئیس كمیسیون سلامت شورا، اظهار داشت: میزان تولید پسماند شهری در تهران با تولید روزانه در حدود ۹ هزار تن از میزان استاندارد بسیار بالاتر است، این در شرایطی است كه میزان تولید پسماند ساختمانی و عمرانی در حدود ۷ برابر پسماند شهری است.نوری خاطرنشان كرد: میزان تولید این نوع پسماند در سال ۹۴ حدود ۲۸ میلیون بوده است كه در سال ۹۵ به ۱۹ میلیون تن رسیده و در سال ۹۶ به ۱۵ میلیون تن كاهش یافته است اما نكته قابل تامل این است كه این كاهش به علت كاهش ساخت و ساز رخ داده و ارتباطی به اصلاح الگوی مصرف ندارد.وی در ادامه به پیشنهاد اصلاح عرضه شده توسط شهرداری اشاره نمود و اظهار داشت: شهرداری پیشنهاد قیمت پایه ۱۳ هزار ریال را برای این مورد به شورا عرضه كرده است كه كمیسییون این قیمت راتا ۱۵ هزار ریال افزایش داده است.رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: همینطور شهرداری ضریب تعدیل منطقه ای را بین ۰.۷ تا ۲ پیش بینی كرده بود كه كمیسیون بر این نظر بود كه فاصله این دو باید كم باشد و از این روی نرخ این ضریب را بین ۰.۸ تا ۱ تعیین كرد.در نهایت كلیات این لایحه با تائید اصلاحات كمیسیون تخصصی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسیدسید حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی این دستور جلسه با تاكید بر اینكه باید به جای اظهار نامه از بارنامه استفاده گردد اظهار داشت: مسئولیت نظارت بر حمل بار شهری بخشی از وظایف شهرداری است و از سویی تعیین احجام این نوع بار به وسیله اظهار نامه خطا پذیر است می توان به مانند حمل و نقل جاده مبنا را بارنامه ای قرار داد كه توسط شهرداری صادر می گردد.وی همینطور بر لزوم تفكیك قائل شدن بین پسماند ساختمانی و عمرانی تصریح كرد و آن را در كاهش حجم ترافیك شهری موثر قلمداد كرد.نوری در پاسخ به این موضوعات اظهار داشت: نحوه محاسبه حجم پسماند ساختمانی با استفاده از فرمول های مرتبط به دست می آید و خود اظهاری نیست. ضمن اینكه پسماند ساختمانی و عمرانی تنها به خاكبرداری خلاصه نمی گردد و این مورد تنها یكی از مجموعه ای است كه بعنوان پسماند ساختمانی شناخته می گردد.نوری ادامه داد: البته مبحث بارنامه نكته درستی است و ما می توانیم لایحه دیگری برای آن بیاوریم.در نهایت این پیشنهاد به تصویب اعضای شورای شهر تهران نرسید.محمد سالاری رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه خواهان حذف تبصره مربوط به افزایش سالانه نرخ بهای خدمات مدیریت پسماند بدون دریافت مجوز از شورا شد و اظهار داشت: دادن چنین مجوزی به مصلحت شهر نیست.بهاره آروین در مورد لزوم گنجاندن این تبصره در لایحه اظهار داشت: گاها شهرداری نرخ ها را برای افزایش به شورا عرضه نمی كند و با عنایت به اینكه ما نمی توانیم بیش از نرخ تورم بهای خدمات را افزایش دهیم صرفه و صلاح شهر رعایت نمی گردد از این روی با این تبصره به آنها مجوز میی دهیم تا زمان تصویب نرخ ها بر مبنای میزان تورم سالانه نرخ خویش را بالا برند.وی تصریح كرد: البته با این كار ما دست شورا را نمی بندیم و شورا می تواند در قالب اصلاحیه باز هم نرخ ها را تعیین كند.زهرا نژاد بهرام در همین خصوص بر لزوم عرضه نرخ های پیشنهادی در فصل بودجه تصریح كرد و ادامه داد: در تعیین نرخ ها تنها تورم اثر گذار نیست بلكه عوامل دیگری را هم می توان مشاهده كرد كه بر نرخ ها اثر گذار باشد.ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران هم تصریح كرد: از لحاظ قانونی تعیین نرخ های خدمات شهرداری بر عهده شورا است و باید آنها را راسا تعیین كند و حق واگذاری آن را ندارد.در نهایت با تایید كمیسیون تخصصی و رای اعضای شورای شهر تهران این بند از مصوبه حذف شد.سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران هم خواهان حذف بند ۳ این لایحه كه مسئولیت تعیین صلاحیت پیمانكاران را به سازمان پسماند داده بود شد و اظهار داشت: مسئولیت حمل و نقل در شهر را سازمان حمل و نقل دارد و این واگذاری اختیار دو گانگی در شهر بوجود می آورد.سید حسن رسولی، در مخالفت با این پیشنهاد تصریح كرد: وظیفه تائید صلاحیت پیمانكاران تخصصی بر عهده سازمان تخصصی است و این افراد بعنوان پیمانكاران سازمان پسماند به شمار می آیند.در نهایت این پیشنهاد به تصویب اعضای شورای شهر تهران نرسید.دیگر پیشنهاد سید محمود میرلوحی پیشنهاد كاهش زمان تهیه برنامه عملیاتی مدیریت پسماند ساختمانی و عمرانی از ۶ ماه به سه ماه را بیان كرد كه به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

1397/04/10
23:19:50
5.0 / 5
4563
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , خدمات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی