مسیرساز
مدیرعامل راه آهن آذربایجان:

جمهوری آذربایجان پیگیر ساخت راه آهن آستارا - رشت است

جمهوری آذربایجان پیگیر ساخت راه آهن آستارا - رشت است

مسیرساز: مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان اظهار داشت: یكی از حلقه های مهم كریدور شمال-جنوب راه آهن بین المللی آستارا - آستارا است كه نقش اساسی در ترانزیت كالا به كشورهای اروپایی دارد.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، جاوید قربان اف در جریان افتتاح فاز اول ترمینال و بارانداز ریلی آستارا - آستارا و همینطور كلنگ زنی ترمینال غله این خط آهن، تصریح كرد: احداث پروژه ریلی آستارا - آستارا حاصل اداره اقتصادی و سیاسی رؤسای جمهور دو كشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.
وی ادامه داد: تلاش های مسئولین دو كشور در جهت رونق اقتصادی منطقه بوده و همچنان با تكمیل پروژه های ریلی ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینكه این خط آهن به جهت جایگاه خاص و ممتاز در منطقه، همكاری های اقتصادی ایران و آذربایجان را گسترش خواهد داد، اضافه كرد: پروژه های ریلی دو كشور در خدمت اقتصاد ملی طرفین خواهند بود و در این رابطه هدف اصلی، پویایی اقتصادی شهرهای در مسیر خط ریلی و در مجموع كمك به اهداف توسعه اقتصادی هر دو كشور است.
قربان اف با اشاره به اینكه مردم دو كشور اشتراكات دینی، فرهنگی و حتی زبانی دارند، خاطرنشان كرد: یكی از موارد مهمی كه آذربایجان پیگیر آن است، ساخت خط ریلی آستارا به رشت است. در عین حال اتصال به خلیج فارس و هندوستان با استفاده از خط ریلی ایران برای دولت آذربایجان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به اینكه تا بندر مومبای هندوستان بیش از 5000 كیلومتر مسیر ریلی وجود دارد و وصل شدن به آن تنها با استفاده از كشور ایران ممكن است، توضیح داد: برای وصل شدن به خط ریلی سراسری ایران با استفاده از آستارا به رشت، جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می نماید كه در حضور رؤسای جمهور دو كشور، این پروتكل به امضا خواهد رسید.
وی با تاكید بر اینكه بزودی شاهد كلنگ زنی احداث خط ریلی آستارا به رشت خواهیم بود، اظهار نمود: اتصال راه آهن آستارا - آستارا باعث سرعت بخشیدن به حمل و نقل كالاهای صادراتی و وارداتی كشورهای اروپایی می گردد.
جاوید قربان اف در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینكه در حوزه خلیج فارس بیش از ۷۲ میلیون تن بار ترانزیتی وجود دارد و مسیر اصلی حمل و نقل آن به بازارهای جهانی از مسیر ریلی آستارا - آستارا صورت خواهد گرفت، اضافه كرد: با خط آهن بین المللی آستارا – آستارا، كالاهایی كه از خلیج فارس به بندرعباس وارد می شود، به روسیه و اروپایی شرقی حمل و نقل خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه همه كشورهای درگیر در این پروژه نظیر گرجستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و جمهوری اسلامی ایران از فواید اقتصادی این پروژه ریلی بهره مند خواهند شد، توضیح داد: خط ریلی آستارا - آستارا نشان دهنده تفكر اقتصادی دو كشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان است.
مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان از اجاره ترمینال ریلی آستارای ایران توسط جمهوری آذربایجان اطلاع داد و اظهار داشت: ترمینال فوق با عنایت به افزایش بارهای موجود تجاری كه در سال قبل و سه ماهه اول سال جاری میلادی به ترتیب شاهد ورود ۴۰۰ و ۸۰۰ واگن بودیم، نقش تاثیر گذار خویش را بعنوان یك ترمینال فعال اقتصادی برای دو كشور ایفا خواهد نمود و در همین رابطه سفارشات بسیاری برای ورود و خروج كالا از ترمینال ریلی آستارای ایران دریافت می گردد.
وی اضافه كرد: با استفاده از ترمینال ریلی آستارای ایران بارهایی از قبیل انواع چوب، غله و حتی میوه های صادراتی ایران به داخل و خارج از ایران حمل و نقل بین المللی خواهند شد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به كلنگ زنی ترمینال غله خط ریلی آستارا اظهار داشت: ترمینال ریلی آستارای ایران ضمن ایفای نقشی ممتاز در حمل و نقل بار در حوزه كریدور شمال و جنوب به نوبه خود می تواند در حمل بار به كشور عراق و قسمتی از سوریه اثر گذار باشد و در این رابطه سرمایه گذاران بخش خصوصی فعالیت خویش را آغاز می كنند.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، سه شنبه 7 فروردین 1397) با حضور جاوید قربان اف (رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان)، خیراله خادمی (معاون وزیر و راه شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران) خط آهن بین المللی آستارا - آستارا و فاز اول ترمینال و بارانداز ریلی به بهره برداری رسید.
احداث خط آهن بین المللی آستارا – آستارا كه مسیر ریلی اروپا را با استفاده از جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران متصل می كند، بعد از انعقاد تفاهمنامه نشست كمیسیون مشترك اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان كه 18 مهر 1394 در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار گردید، شروع شد.
جمهوری آذربایجان برای احداث بارانداز ریلی آستارا كه شامل ساختمان های اداری، سیلوهای نگهداری گندم، مخازن نفتی و سایر بخش هاست، بالغ بر 60 میلیون دلار سرمایه گذاری می نماید. كشور همسایه علاوه بر سرمایه گذاری در بارانداز ریلی آستارا با فاینانس 500 میلیون دلاری، این خط آهن را به رشت متصل می كند.
اتصال خط آهن آستارا – رشت به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید در جهت تقویت زیر ساخت های اقتصادی شمال كشور به حساب می آید.
شهرستان مرزی بندر آستارا با بیش از 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همجواری استان اردبیل و كشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. این شهرستان به واسطه مرز زمینی و ریلی با كشور جمهوری آذربایجان و به واسطه مرز دریایی با كشورهای حاشیه دریای خزر مراودات اقتصادی و تجاری دارد.



1397/01/10
17:34:00
5.0 / 5
50
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی