مسیرساز
شهردار تهران در اجلاس شهرداران كلان شهرهای كشور:

بدون آینده پژوهی حل مشكلات شهرها پیچیده خواهد بود

بدون آینده پژوهی حل مشكلات شهرها پیچیده خواهد بود

مسیرساز: شهردار تهران اظهار داشت: ما با مسایل جدی در تمام شهرها روبرو هستیم و باید برای این مسایل فكری نماییم زیرا بدون آینده پژوهی حل مشكلات شهرها پیچیده خواهد بود.



به گزارش مسیرساز به نقل از مهر٬ محمد علی نجفن بامداد امروز طی سخنانی در نود و پنجمین نشست شهرداران كلانشهرهای كشور كه به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار می شود، با اشاره به اهمیت وافر مدیریت شهری در سطح جهانی، اظهار داشت: با یك نگاه ابتدایی به همایش ها، كنفرانس ها و مناسبت های در رابطه با مبحث مدیریت شهری در دنیا متوجه این مطلب می شویم كه اهمیت مدیریت شهری در سطح جهانی روز به روز بیشتر شده است؛ البته این مسئله علت های مختلفی دارد كه یكی از آنها تحولات جمعیتی و حركت از روستاها به سمت شهرها حركت می كند.
وی با اشاره به اینكه تحولات جمعیتی روز به روز تعهد شهرها و مدیریت شهری را بالا می برد، اظهار داشت: هم اكنون تقسیم بندی روستاها بعنوان كانون های تولیدی و شهرها بعنوان كانون های مصرفی به كلی در دنیا تغییر پیدا كرده است به نحوی كه مراكز اصلی تولید علم، ارزش افزوده و توسعه اقتصادی در شهرها قرار گرفته و طبیعی است كه توجه به شهرها بیشتر از گذشته باشد.

شهردار تهران اضافه كرد: در كشور ما هم تحولات جمعیتی كاملا اتفاق افتاده و جمعیت شهرها نسبت به روستاها افزایش پیدا كرده است. از این رو شهرها بعنوان پیشانی و ویترین اصلی در معرفی مدیریت كشور به شمار می روند. در این میان هر كسی بخواهد برداشتی از مدیریت كشور داشته باشد، شهرها را ارزیابی می نماید.
نجفی با اشاره به اینكه «شهرها در مواجهه با چالش ها و مشكلات كشور خاكریز اول هستند» عنوان كرد: شهرها از این منظر هم اهمیت زیادی دارند؛ اما متاسفانه با چالش های مختلفی روبرو هستند كه بخش عمده ای از این چالش ها، مسایل مشترك بین همه شهرهای كشور است. همچون مسایل مشترك می توان مبحث آلودگی هوا، ضعف حمل و نقل عمومی، ترافیك، عدم دسترسی به منابع مالی پایدار، ناپایداری شهری و ایمنی در شهرها را اشاره نمود. حتی اگر برخی شهرها با تعدادی از این چالش ها روبرو نیستند نیز، باید در انتظار این چالش ها در طول زمان باشند؛ چون كه همه این مشكلات به وجود خواهد آمد و بدون وجود نگاه آینده پژوهی و آینده نگری، حل مسایل موجود بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود.
وجود مسایل جدی در تمام شهرها
وی به سخنرانی خود در همایش هیدروپلیتیك اشاره و خاطرنشان كرد: میزان استحصال آب از منابع زیر زمینی تهران سه برابر میزان مجاز است، به نحوی كه هم اكنون ما از دشت تهران حدود ۷۵۰ میلیون متر مكعب آب بر می داریم. این در شرایطی است كه میزان مجاز برداشت از آب های زیر زمینی ۲۵۰ میلیون متر مكعب است. این مورد منجر به بروز مشكلاتی همانند نشست زمین و مشكلات ناشی از آن شده است كه بطور قطع در آینده از نظر كمی و كیفی مشكلات بیشتری تولید می كند؛ مگر اینكه از نظر آینده پژوهشی و آینده نگری به سراغ آن برویم.
شهردار تهران تصریح كرد: ما با مسایل جدی در تمام شهرها روبرو هستیم و باید برای این مسایل فكری نماییم. البته پیش از وضع دستور العمل، قوانین و مقررات باید تكلیف خویش را با رویكرد های اصلی روشن كرده و استراتژی خود درباره برخورد با شهرها را مشخص نماییم.
وی اضافه كرد: مسئله مدیریت محلی و میزان قدرت و نقش آن در اداره كشور بسیار مهم است كه در این زمینه می توان دو استراتژی را تعریف كرد؛ یا باید به سمت قدرت هر چه بیشتر مدیریت های محلی حركت نماییم تا به تدریج اختیارات بیشتری به سمت آنها سوق داده و در مقابل مسئولیت ها و ماموریت ها را تعیین كنیم؛ استراتژی دوم هم این است كه همین تمركز را در همه امور دنبال نماییم.
استراتژی تمركز دیگر قابل دوام نیست
نجفی به مذاكرات خود با وزیر كشور اشاره و عنوان كرد: شروع این تصمیم برای حركت به سمت مدیریت های محلی از وزارت كشور است. چون كه وزارت كشور می تواند تصمیم بگیرد هر كجا درآمد و قدرتی درباره شهرداری ها است، آن را در وزارت كشور و استانداری ها توزیع كنند و یا این مسئله به شهرداری ها واگذار شود.
وی با اشاره به اینكه استراتژی تمركز در همه مسایل قابل دوام نخواهد بود و باید به سمت مدیریت های محلی حركت نماییم، اظهار داشت: در مذاكرات با مجلس شورای اسلامی تاكید كردم كه در این مرحله باید تصمیم بگیریم كدام استراتژی را انتخاب كنیم؟ اینكه در یك قانون نویسی دو ماده به سمت استراتژی اول و سه ماده به سمت استراتژی دوم باشد، در نتیجه شاهد همین تناقضی خواهیم بود كه هم اكنون به وجود آمده است.
شهردار تهران بر لزوم تعیین تكلیف «رفتن و یا نرفتن به سمت مدیریت به هم پیوسته شهری» هم تصریح كرد و اظهار داشت: از برنامه سوم توسعه مبحث مدیریت یكپارچه شهری را عنوان می نماییم اما به آن اعتقاد نداریم و حتی اگر اعتقاد هم داریم، توانایی عملیاتی كردن این فكر و ایده را نداریم؛ از سال ۱۳۷۹ و برنامه سوم توسعه تا كنون از مدیریت یكپارچه شهری در برنامه ها یاد می گردد اما یك مورد را نام ببرید كه به این سمت حركت كرده ایم؟
نجفی اظهار داشت: معتقدم باید به سمت مدیریت به هم پیوسته حركت نماییم چون كه استراتژی تمركز دیگر قابل دوام نیست. همچنانكه همه شهرهای توسعه یافته هم مدیریت به هم پیوسته را دنبال كرده اند. ازاین رو باید تصمیم بگیریم كه آیا می خواهیم به سمت مدیریت به هم پیوسته حركت نماییم یا خیر و اگر می خواهیم این اتفاق بیفتد، دیگر نباید قوانین متعارض با این مورد را وضع نماییم تا در تك تك موارد، شهرداری ها را محدود تر نماییم.
وی به محدودیت های پیش روی شوراهای شهر هم اشاره و اظهار نمود: هم اكنون شوراها از نظر وضع عوارض حدودا اختیاری ندارند و هر چه تصویب كنند، از جانب دیوان عدالت اداری رد می شود؛ در جلسه ای با دیوان عدالت اداری این مورد را بررسی كردیم و مشخص شد بر مبنای قانون مجلس، این موارد وضع عوارض و مالیات ها در اختیار مجلس قرار دارد و خارج از آنها هم چیزی نیست كه بتوان برای آن عوارض وضع كرد. مشخص است كه این قانون باید با دیدگاه تقویت مدیریت محلی و حركت به سمت مدیریت به هم پیوسته متضاد است.
ضرورت تعیین استراتژی روشن درباره منابع مالی اداری شهرها
نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر لزوم تعیین استراتژی روشن درباره منابع مالی اداری شهرها، اظهار داشت: منابع مالی مورد نیاز اداره شهرها از سه منبع حكومتی، شهرداری و مردم تامین می گردد. در سفرهای اخیر خود به شهرهای سئول و ورشو هم شاهد بودم كه با وجود حاكم بودن مدیریت محلی و مدیریت یكپارچه شهری، بخش عمده ای از منابع مالی توسط حكومت مركزی تامین می شود؛ از این رو یك تقسیم كار صورت گرفته و متناسب با آن، بخشی از منابع مورد نیاز هم توسط حكومت مركزی تامین می گردد.
وی اضافه كرد: مردم خدماتی از مدیریت شهری دریافت می كنند كه متناسب با آن خدمات، باید در بخشی از هزینه ها هم مشاركت كنند؛ این مورد هم در همه دنیا مشخص است و باید درباره آن تصمیم بگیریم كه مردم به خاطر زندگی در شهرها و كلانشهرها باید چه بخشی از هزینه ها را تامین كنند؟ علاوه بر این بخشی از منابع مالی شهرها به خود شهر و منابع شهرداری بر می گردد تا بتوانیم از بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها و سایر منابع بهره برده و ارزش افزوده تولید نماییم.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: مبحث پسماند در شهرهای توسعه یافته دنیا به یك منبع تامین مالی برای شهرداری ها تبدیل گشته اما در كشور ما به یك منبع بدبختی، فشار و هزینه برای شهرداری ها تبدیل گشته است، این در شرایطی است كه می توان با استفاده از جذب مشاركت ها و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی این منابع را تامین كرد.
اهتمام دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل كشور
نجفی به گرایش مثبت بوجود آمده در دولت برای توجه به شهرداری ها اشاره نمود و اظهار داشت: اگر این گرایش مثبت قبلا هم وجود داشته، ضعیف تر از آن چیزی است كه امروز رئیس جمهوری دنبال می كنند. از این رو هم اكنون دو اقدام مهم با حمایت رئیس جمهوری در دولت در حال انجام می باشد كه می تواند در بهبود شرایط زیست شهری موثر باشد.
وی به اهتمام دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل كشور هم اشاره نمود و اظهار داشت: پس از اینكه توجیهات كافی در اختیار رئیس جمهور گذاشته شد، ایشان هم از این مورد حمایت كردند. البته بخش عمده ای از نوسازی ناوگان حمل و نقل به كلانشهرها بر می گردد كه از سال ۹۷ اجرایی می گردد و مقداری هم به مدیریت ما مربوط می گردد كه چقدر از این منابع را برای توسعه حمل و نقل عمومی به كار بگیریم.
شهردار تهران با اشاره به حمایت رئیس جمهوری از برنامه نوسازی بافت های فرسوده شهری، ابراز كرد: استارت برنامه نوسازی بافت های فرسوده در دهه فجر زده شد و مقرر است منابعی شامل تسهیلات بانكی، بودجه دولتی و یارانه سود تسهیلات در سال ۱۳۹۷ تامین شود؛ از این رو امیدوار هستیم این دو اقدام بتواند چالش ها و مشكلات ما را تا حد زیادی برطرف كند.
آخرین وضعیت لایحه درآمد پایدار شهری
نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به گرایش مثبت بوجود آمده به شهرداری ها و شوراهای شهر در قانون بودجه و تصمیمات مجلس به نفع شهرداری ها هم اشاره و اظهار نمود: البته انتظارات ما بیشتر از این بود بود اما محدودیت های كلی كشور و مسایل و مشكلات دیگری كه مجلس باید به آنها می پرداخت، اجازه نداد كه مجلس شورای اسلامی به همه پیشنهادات ما بپردازد.
وی به تشریح آخرین وضعیت لایحه درآمد پایدار شهری پرداخت و اظهار داشت: هم اكنون كار این لایحه را در كمیسیون زیربنایی دولت تمام كردیم و به خود دولت فرستادیم كه در مجموع نسبت به وضعیت فعلی لایحه خوبی است اما باز هم انتظارات ما نادیده گرفته شده است. در این زمینه دو روز پیش نامه ای را به رئیس جمهوری نوشتم و مجددا عنوان كردم كه از نظر ما این موارد باید اصلاح شود؛ اما با این وجود اگر دولت آنها را اصلاح نكند می توانیم در مجلس آنها را دنبال نماییم. حتی با عنایت به آنكه لایحه درآمد های پایدار شهری طی یكی – دو ماه آینده در دستور كار دولت قرار می گیرد، می توان نامه ای را با امضای همه شهرداران كلانشهرها ارسال كرد.
شهردار تهران درباره بررسی مبحث دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی، عنوان كرد: آنچه در این قانون اعمال شده در مجموع به نفع ما است اما به خاطر همان نبود استراتژی، موارد مثبت و منفی دارد؛ در این زمینه هم نامه ای را به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته و درخواست كردم كه موارد مورد نیاز اصلاح شود.
نجفی از حمایت های رئیس مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تشكر كرد و اظهار داشت: ایشان خیلی دلشان می خواست برای شهرها و به خصوص شهرها بزرگ كاری در بودجه صورت گیرد اما محدودیت ها به حدی زیاد بود كه كارهای صورت گرفته، كم است.
وی خاطرنشان كرد: لایحه یكپارچه مدیریت شهری كه در دولت مطرح شده، اشكالات زیادی دارد و طرح مجلس درباره مدیریت یكپارچه شهری هم مسایلی دارد كه آن ها را دنبال می نماییم تا به نقطه نهایی مورد توافق برسیم.
شهردار تهران تصریح كرد: هدف همه ما این است كه نظام جمهوری اسلامی از نظر كارامدی، در نقطه ایده آل و مورد قبولی قرار گیرد تا بتوانیم خدمت موثرتری به مردم عرضه نماییم از این رو امیدوارم در این جلسه هم همانند جلسات قبل، تصمیمات مناسب و مثبتی گرفته شود.
نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست شهردار اصفهان به منظور پیگیری زمینه های همكاری مشترك خواهان تهیه و تكمیل اسناد مقدماتی در دبیرخانه كلانشهرها به منظور افزایش همكاری كلانشهرها شد.

1396/12/10
17:36:15
5.0 / 5
4714
تگهای خبر: حمل و نقل , خدمات , شهردار , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی