مسیرساز

معضلات بلیت هواپیما تاخیرها پایان می یابد؟

معضلات بلیت هواپیما تاخیرها پایان می یابد؟

به گزارش مسیرساز، در سالی که گذشت مسافران هوایی نه تنها در تأمین بلیت هواپیما با مشکل مواجه گشتند که تاخیر و لغو پروازها هم آنها را گرفتار سرگردانی کرد؛ مشکلی که انتظار می رود در سال جدید با اجرای برنامه هفتم توسعه تا حدی رفع گردد.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، «کمبود و گرانی بلیت هواپیما» مشکلی است که مردم در بعضی از برهه های زمانی بخصوص در اسفندماه یعنی همزمان با سفرهای نوروزی با آن دست وپنجه نرم می کنند؛ اتفاقی که هر سال تکرار می شود و ظاهرا علاجی حداقل در کوتاه مدت برای آن نیست.
البته این مشکل تنها محدود به کمبود بلیت هواپیما نمی شود؛ معضل دیگر متوجه آن دسته از مسافرانی است که با وجود تمامی دردسرها بلیت خریداری کردند اما به سبب تاخیرات مکرر و لغو پروازها، گرفتار سرگردانی شدند. در این وضعیت بعضی از شرکتهای هواپیمایی با پرداخت نکردن جریمه و جبران نکردن خسارت، نارضایتی مسافران را تشدید کردند.
این وضعیت به جایی رسید که در ایام پایانی سال گذشته، احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور پس از بازدید از فرودگاه بین المللی مهرآباد، نامه هشدارآمیزی به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نوشت؛ او بیان کرد که «در این نامه تاکید شده با عنایت به در پیش بودن سفرهای نوروزی باید برنامه­ ریزی دقیق برای دسترسی عموم اقشار جامعه به خدمات حمل و نقل هوایی مناسب و هم نظارت بر شرکت­ های هواپیمایی در عرضه و عرضه بلیت هواپیما صورت گیرد.»
سوال اصلی این است؛ چه زمانی مقرر است معضلات ناوگان هوایی کشور رفع شود؟ توضیحات مسؤلان در صنعت ناوگان هوایی حکایت از این دارد که کشور به ۵۰۰ فروند هواپیمای فعال نیاز دارد که حالا تعداد هواپیماهای فعال در کشور به کمتر از ۲۰۰ فروند می رسد. البته ظاهرا تأمین هواپیمای فعال با موانعی همچون تحریم و افزایش نرخ ارز روبرو است که انتظار می رود در سال جدید فکری برای حل آن شود.
از سوی دیگر محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بخشی از راهکار را در اعطای مجوز به ایرلاین های خارجی برای انجام بخشی از پروازهای داخلی می داند؛ محمدی بخش در اینباره به ایسنا توضیح داد که «این یک کار مرسوم در دنیاست و جزو اختیارات خاص سازمان هواپیمایی کشوری شمرده می شود که از دولت برای اعمال آزادی های پنجم تا نهم مجوز بگیرد و بنا به اختیار خودش این آزادی را در اختیار شرکتهای خارجی ثالث قرار دهد. این اتفاق در بعضی موارد هم رخ داده است و ۲۷ پرچم در ایران پرواز می کنند و بعضی از اینها آزادی پنجم دارند. ما باید از این ظرفیت بهره برده تا بخشی از فاصله ۳۰۰ فروند کمبود ناوگان را جبران کنیم؛ مشروط به این که ملاحظات زیرساختی همچون امنیتی، سیاسی و اقتصادی را هم در نظر بگیریم. ما نباید در حالی که ۳۰۰ فروند هواپیما کمبود داریم، خویش را از این مورد محروم نماییم اما باید معایب و محاسن را بسنجیم. البته ما بعنوان یک فرصت به این مورد نگاه می نماییم و سازمان هواپیمایی کشوری هم این مورد را پیگیری می کند.»
وی همینطور تصریح کرد که «به عنوان دستگاه هوایی کشور باید همه فرصت های خویش را برای توسعه ناوگان انجام دهیم؛ امروز حق تمام ۸۰ میلیون جمعیت ایران است که در ۱۰۰ فرودگاه کشور هر زمان که بخواهند سوار هواپیما شوند و این کار می تواند از راه تغییر نرخ یا توسعه ناوگان صورت گیرد.»
در جهت رفع مشکلات ناوگان هوایی، نمایندگان مجلس موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه را برای تامین هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی، سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت گسترش زیرساخت های فرودگاهی و نظارت بر شرکتهای هوایی تصویب کردند که انتظار می رود با اجرایی شدن آنها بخشی از مشکلات ناوگان هوایی رفع گردد.
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با ایسنا ضمن توضیح در رابطه با علت کمبود و گرانی بلیت هواپیما به عرضه راهکارهایی پرداختند.

حسینی کیا: تعداد پروازها افزایش پیدا کند
حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا، راهکار را در انجام سلسله اقداماتی همچون افزایش میزان و ساعت پروازها و منظم تر شدن آنها دانست و اظهار داشت: باید به ظرفیت ناوگان حمل و نقل برون شهری هم توجه گردد. همینطور در صورت کمبود میتوان از ظرفیت قسمتهایی از سپاه، ارتش و ناجا بهره برد.
او همینطور افزایش تعداد پروازها را راهکاری برای حل این مشکل بیان کرد و اضافه کرد: در حالیکه بخشی از مشکل به فرسودگی ناوگان هوایی برمی گردد اما میتوان با برنامه ریزی دقیق و متقن مشکلات را حل کرد بنابراین انتظار می رود سازمان هواپیمایی در جهت افزایش خدمت رسانی به مردم گام بردارد؛ وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور هم باید تدابیری برای حل مشکل کمبود و گرانی بلیت هواپیما داشته باشند.

علیپور: باید پروازهای چارتری تعطیل شود
کمال علیپور نایب رییس کمیسیون عمران هم تحریم را مانعی برای خرید هواپیما دانست و اظهار داشت: هواپیماهای موجود و وارداتی کفاف تعداد مسافران را نمی دهد چون تعداد هواپیما کم است؛ ما از شرکتهای خصوصی برای ورود به این عرصه دعوت می نماییم.
وی در عین حال بیان نمود: البته برخی ایرلاین ها با سو استفاده از شرایط، پروازها را چارتری می کنند که باید چارترها تعطیل شده تا مردم دسترسی راحت تری به بلیت داشته باشند. ضروری است قیمت پروازها هم کنترل شود در عین حال حرف ایرلاین ها هم شنیده شده چون آنها در شرایط تحریمی مشکلاتی دارند.




منبع:

1403/01/07
10:47:31
5.0 / 5
183
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی