مسیرساز

تهران استانداردهای لازم را در حمل و نقل عمومی برخوردار نیست

تهران استانداردهای لازم را در حمل و نقل عمومی برخوردار نیست

مسیرساز: عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: تقاضای ۸۰ درصد سفرها در شهر تهران به سمت مركز شهر بوده و علاوه بر آن، ۵۰۰ هزار نفر در مركز شهر سكونت دارند.



به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، آرش حسینی میلانی در جلسه هم اندیشی بررسی لایحه تغییر قانون طرح ترافیك تهران كه به همت كمیته محیط زیست حزب اتحاد ملت ایران برگزار شد، اظهار داشت: تغییر طرح ترافیك بعد از چهار دهه طبیعتا سوالات متعددی در بین گروه های اجتماعی، نخبگان، صاحبنظران و رسانه ها بوجود آورده است.
گسترش حمل و نقل عمومی از برنامه های شورای شهر پنجم است
وی با اشاره به اینكه در تمامی كلانشهرها به علت حجم بالای ترافیك، محدودیت هایی برای عبور و مرور وسایل نقلیه در محدوده مركزی شهر اعمال می گردد و شبكه حمل و نقل ریلی نقش اصلی را در انتقال افراد به مراكز شهر برعهده دارد، تصریح كرد: شهر تهران از لحاظ دسترسی ها و داشتن حمل و نقل عمومی از استانداردهای لازم برخوردار نیست و همین مسئله سبب شده تا یكی از برنامه های شورای شهر پنجم توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی باشد.
طرح دائمی محدودیت های زوج و فرد نه در تهران بلكه در سایر شهرها هم سفارش نشده است
عضو كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: برپایه تجربیاتی كه در كلانشهرهای مختلف صورت گرفته، در صورتی كه از ابزار قیمت به صورت درست استفاده شود، این ابزار می تواند در كاهش تقاضا جهت استفاده از وسایل نقلیه شخصی در مراكز شهرها موثر باشد. طرح دائمی محدودیت های زوج و فرد نه در تهران بلكه در سایر شهرها هم سفارش نشده و موفق هم نبوده است اما طرح ترافیك و یا كاهش انتشار آلایندگی در اكثریت كلانشهرها رایج است.
میزان آلودگی هوا در یك كلانشهر باید به صورت مرتب مورد رصد و كنترل باشد
حسینی میلانی با اشاره به اینكه شرایط آلودگی هوا و میزان آلایندگی ذرات معلق در هوا متغیر است و این مسئله باعث اعمال سخت گیری در مراكز كلانشهرها شده است، خاطرنشان كرد: میزان آلودگی هوا در یك كلانشهر به علت تغییرات متنوع فعالیت ها و تراكم بالای جمعیت باید به صورت مرتب مورد رصد و كنترل باشد.
ضرورت اقدام جدی برای كاهش آلودگی/ تقاضای ۸۰ درصد سفرها در تهران به سمت مركز شهر است
وی با اشاره به اینكه تقاضای ۸۰ درصد سفرها در شهر تهران به سمت مركز شهر بوده و علاوه بر آن، ۵۰۰ هزار نفر در مركز شهر سكونت دارند، تصریح كرد: بافت تاریخی شهر تهران در مركز شهر قرار دارد و همه این رفت و آمدها باعث تولید گره آلودگی و ماندگاری آن در این منطقه شده كه لازم است اقدام جدی در جهت كاهش آن صورت گیرد.
ضرورت پایش آلودگی هوا در سه ماهه اول سال
رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینكه یكی از نگرانی ها درمورد طرح جدید ترافیك این بود كه طرح، چه تاثیری بر آلودگی هوا خواهد گذاشت، اظهار داشت: كاهش سقف مجوز ترددها به میزان ۲۵ درصد و كاهش ترافیك به میزان ۲۶ درصد تا حدی موثر خواهد بود. البته ضروری می باشد در دوره سه ماهه اول پایش آلودگی هوا و سایر مطالعات تكمیلی در این باره صورت بگیرد.
حسینی میلانی اضافه كرد: سمن ها و فعالان محیط زیستی هم در این باره دغدغه های جدی داشته و تاكید دارند كه مطالعات تكمیلی درباره تاثیر این طرح بر آلودگی هوا كمی شده و میزان تغییرات پارامترهای آلودگی مشخص شود.
آیا به اندازه كافی اتوبوس یا مترو برای پاسخگویی وجود دارد؟
وی با طرح این مطلب كه باید دید چه گزینه های برای جبران محدودیت های اعمال شده وجود دارد، اظهار داشت: صاحبان خودرویی كه تا پیش از این اجرای طرح جدید برای سفرهای شغلی روزانه از سهمیه مشاغل استفاده می كردند اكنون ممكن است به علت یكسان سازی نرخ از حمل و نقل عمومی استفاده كنند اما آیا به اندازه كافی اتوبوس یا مترو برای پاسخگویی به این افزایش تقاضا وجود دارد؟
بخشی از درآمدهای ناشی طرح جدید ترافیك صرفا جهت رفع آلودگی هوا هزینه شود
وی افزود: كمیته محیط زیست درصدد است بخشی از درآمدهای ناشی طرح جدید ترافیك صرفا جهت رفع آلودگی هوا و تقویت حمل و نقل عمومی هزینه شود. با وجود آنكه گرایش كلی در دوره جدید مدیریت شهرداری تهران توجه بیشتر به مسائل محیط زیستی است اما ما در شورای شهر به دنبال تضمین اختصاص منابع مالی به محیط زیست شهر هستیم.

1396/11/07
20:44:47
5.0 / 5
283
تگهای خبر: حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی